BMW iX3 nowej generacji to nie tylko kolejna odsłona popularnego elektrycznego SAV-a (Sports Activity Vehicle). To pierwszy seryjnie produkowany model z rodziny Neue Klasse – największego i najbardziej przyszłościowego projektu w historii BMW Group. Premiera tego pojazdu jesienią 2025 roku oznacza początek nowej ery dla bawarskiego producenta, łączącej przełomowe rozwiązania techniczne, zrównoważony rozwój i niezmienną radość z jazdy.
Neue Klasse: Wizja Stała Się Rzeczywistością
„Neue Klasse to nasz największy projekt ukierunkowany na przyszłość. Jest ogromnym krokiem naprzód pod względem technologii, wrażeń z jazdy i stylistyki” – mówi Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG. Nowy iX3 to owładnięcie śmiałej wizji w rzeczywistość. To model, który pomija całą generację rozwoju, oferując postęp wykraczający daleko poza standardowy facelifting. Technologie wypracowane dla Neue Klasse do 2027 roku trafią do łącznie 40 nowych i zmodernizowanych modeli marki.
Wyrazisty, Minimalistyczny i Ponadczasowy Design
Nowy BMW iX3 wprowadza całkowicie nowy język stylistyczny BMW, który stopniowo będzie wdrażany w całej gamie modeli. Charakteryzuje się on klarownymi, minimalistycznymi liniami, dużymi przeszkleniami i redukcją elementów ozdobnych na rzecz światła (tzw. „światło zamiast chromu”).
- Pionowy przód nawiązuje do historycznej Neue Klasse z lat 60., z charakterystycznymi, pionowo ustawionymi „nerkami” i nową poziomą sygnaturą świetlną.
- Zlicowane powierzchnie – klamki chowane automatycznie wysuwają się po zbliżeniu użytkownika, a linie kokpitu płynnie przechodzą na drzwi, tworząc efekt „otalenia” pasażerów.
- Imponujące proporcje – długość 4782 mm, szerokość 1895 mm i wysokość 1635 mm podkreślają charakter SAV-a, a współczynnik oporu powietrza Cx na poziomie zaledwie 0,24 świadczy o zaawansowanej optymalizacji aerodynamicznej.
Wnętrze to nowoczesna, przestronna i w pełni cyfrowa przestrzeń, z wyraźnym nastawieniem na kierowcę. Zawieszona w powietrzu deska rozdzielcza, panoramiczne wyświetlacze i nastrojowe oświetlenie tworzą wyjątkowy klimat. Pojazd oferuje 520 litrów bagażu, rozszerzalnych do 1750 litrów po złożeniu tylnych siedzeń, plus dodatkowy 58-litrowy schowek pod maską.
BMW Panoramic iDrive: Cyfrowa Rewolucja w Kabinie
Sercem cyfrowych doznań jest rewolucyjny system BMW Panoramic iDrive oparty na nowym systemie operacyjnym BMW X. Składa się on z czterech kluczowych elementów:
- BMW Panoramic Vision – wyświetlacz projekcyjny na całej szerokości przedniej szyby, prezentujący informacje dla kierowcy i pasażera.
- Centralny ekran o nietypowym kształcie (17,9 cala) z technologią QuickSelect.
- Minimalistyczna, wielofunkcyjna kierownica.
- Opcjonalny, trójwymiarowy wyświetlacz Head-Up.
System został opracowany w oparciu o badania z udziałem tysięcy klientów i dane z milionów połączonych pojazdów. Znacznie ulepszony Inteligentny Asystent Osobisty BMW wykorzystuje stopniowo wdrażaną technologię dużych modeli językowych (LLM), umożliwiając niemal naturalną interakcję głosową. Personalizacja osiąga nowy poziom dzięki profilom BMW ID i nowym trybom My Modes, które wpływają nie tylko na klimat, oświetlenie i dźwięk, ale także na charakterystykę jazdy.
Cztery Superkomputery: Serce Definiowanego Programowo Pojazdu (SDV)
Nowy iX3 to prawdziwy pojazd definiowany oprogramowaniem (Software Defined Vehicle). Jego podstawą jest całkowicie nowa, strefowa architektura elektroniki, zarządzana przez cztery wysokowydajne superkomputery:
- Heart of Joy – zarządza układem napędowym i dynamiką jazdy, oferując 10-krotnie większą moc obliczeniową.
- Superkomputer zautomatyzowanej jazdy – obsługuje systemy ADAS, oferując 20-krotny wzrost mocy.
- Dwa kolejne komputery dla systemów info-rozrywki oraz funkcji podstawowych i komfortowych.
Architektura ta pozwala na radykalne uproszczenie okablowania (o 600 metrów i 30% masy mniej) i wprowadzenie cyfrowych e-bezpieczników. Dzięki temu możliwe są elastyczne aktualizacje bezprzewodowe (OTA), w tym przyszłe funkcje oparte na sztucznej inteligencji.
Szósta Generacja Napędu BMW eDrive: Przełom Wydajności
Technologia BMW eDrive szóstej generacji (Gen6) to ogromny skok naprzód. Wersja iX3 50 xDriverozwija moc 345 kW (469 KM) i moment obrotowy 645 Nm, pozwalając na przyspieszenie 0-100 km/h w 4,9 s i osiągnięcie prędkości maksymalnej 210 km/h.
Kluczowe innowacje:
- Cylindryczne ogniwa akumulatorowe – oferują o 20% wyższą gęstość energii na poziomie ogniwa.
- Koncepcja „cell to pack” – ogniwa integrują się bezpośrednio z pakietem, eliminując moduły, co redukuje masę, koszty i zwiększa gęstość energii.
- Konstrukcja „pack to open body” – akumulator staje się integralnym elementem nośnym nadwozia, zwiększając sztywność i przestronność.
- Napięcie 800 V – umożliwia ultraszybkie ładowanie.
- Kombinacja silników EESM i ASM – zmodernizowany silnik synchroniczny (EESM) na tylnej osi i nowy, kompaktowy silnik asynchroniczny (ASM) na przedniej osi. To połączenie redukuje straty energii o 40%, masę o 10% i koszty produkcji o 20% w porównaniu z Gen5.
Akumulator o pojemności 108,7 kWh netto zapewnia zasięg do 805 km w cyklu WLTP.
Ładowanie: Szybkie i Dwukierunkowe
Neue Klasse rewolucjonizuje również doświadczenie ładowania:
- Moc do 400 kW – pozwala na doładowanie zasięgu do 372 km w zaledwie 10 minut lub naładowanie baterii od 10 do 80% w 21 minut.
- Premiera ładowania dwukierunkowego:
- Vehicle-to-Load (V2L) – samochód jako mobilny powerbank (3,7 kW) do zasilania urządzeń.
- Vehicle-to-Home (V2H) – magazyn energii dla domowej fotowoltaiki (do 11 kW).
- Vehicle-to-Grid (V2G) – oddawanie energii do sieci (w planach we współpracy z E.ON).
- Inteligentna klapka ładowania – otwiera się automatycznie, gdy AI wykryje zamiar ładowania.
- Plug & Charge Multi Contract – ładowanie bez autoryzacji nawet u 10 różnych dostawców.
Zrównoważony Rozwój: Holistyczne Podejście
BMW Group przyjęło kompleksowe podejście do redukcji śladu węglowego. Nowy iX3 emituje o 34% mniej CO2e w całym cyklu życia niż jego poprzednik.
- „Design for Circularity” – około 1/3 materiałów pochodzi z recyklingu. M.in. przędza z recyklingowanego PET na tapicerkę Econeer, aluminiowe elementy zawieszenia z 80% udziałem surowców wtórnych, czy tworzywa z odzyskanych sieci rybackich.
- Produkcja w Debreczynie – fabryka na Węgrzech, gdzie produkowany jest iX3, w standardowych warunkach nie wykorzystuje paliw kopalnych.
- Efektywność – zużycie energii spadło o 20% (WLTP) dzięki technologii Gen6 i optymalizacji aerodynamiki.
- Próg rentowności emisji CO2e – przy ładowaniu z europejskiej sieci zostaje osiągnięty po przejechaniu ok. 21 500 km, a przy energii odnawialnej – już po 17 500 km.
Podsumowanie: More BMW Than Ever Before
Nowy BMW iX3 to niezwykle ważny model. Jest kamieniem milowym, który symbolizuje transformację BMW Group w kierunku elektryczności, cyfryzacji i gospodarki o obiegu zamkniętym. Łączy w sobie wszystko, co klienci kochają w BMW – sportowego ducha, doskonałe prowadzenie i luksus – z najnowocześniejszymi technologiami przyszłości. Jak podsumowuje Oliver Zipse: „Praktycznie wszystko w nim jest nowe, ale jest też bardziej w duchu BMW niż kiedykolwiek dotąd”.
Premiera w Europie planowana jest na wiosnę 2026 roku.









